בתחילת שנות ה-80 הגיעו ראשי האוניברסיטאות בישראל להבנה כי יש לגבש סטנדרטים אחידים לקבלה למוסדות האקדמיים בישראל. מסקנה זו הביאה אותם להקים בשנת 1981 את המרכז לבחינות והערכה – מלכ"ר (מוסד ללא כוונות רווח), אשר יהיה אחראי על גיבוש, בדיקה וניהול כלל הבחינות הנדרשות לקבלה לאקדמיה.
.
קיומו של מרכז ארצי לבחינות וערכה מאפשר למוסדות להשכלה גבוהה לדעת כי כל הסטודנטים אשר מגישים את מועמדותם למסלולים השונים, עברו בחינות אחידות, אשר בדקו קריטריונים זהים ושיקפו בצורה הטובה ביותר, את היכולות של הסטודנטים לקראת קבלתם לתארים השונים. .
.
חשוב לציין כי הבחינות שמקיים המרכז לבחינות והערכה הן לא תנאי הסף היחידים שמציבים המוסדות השונים, אך הן נחשבות כיום לאחד המרכיבים המרכזיים בתנאי הקבלה של כל מוסד אקדמי כמעט. .
.
אנשי המרכז לבחינות והערכה הם גם אלו שמוסמכים לבדוק את הבחינות ולהעניק לנבחנים ציונים, בהתאם לשיטת חישוב שנקבעת גם היא במסגרת המרכז. הציונים בבחינות הללו מוכרים על ידי כל המוסדות האקדמיים בישראל. .
המרכז לבחינות והערכה קובעה גם את המועדים בהם יוכלו להיבחן אנשים אשר סובלים מלקויי למידה ואת שיבוצם בכיתות. אגב, המרכז אחראי גם על הפקת טופסי בחינה בשפות שונות (ערבית, רוסית, אמהרית וכדומה), בהתאם לצרכי האוכלוסייה.
.
קיומו של מרכז ארצי לבחינות וערכה מאפשר למוסדות להשכלה גבוהה לדעת כי כל הסטודנטים אשר מגישים את מועמדותם למסלולים השונים, עברו בחינות אחידות, אשר בדקו קריטריונים זהים ושיקפו בצורה הטובה ביותר, את היכולות של הסטודנטים לקראת קבלתם לתארים השונים. .
.
חשוב לציין כי הבחינות שמקיים המרכז לבחינות והערכה הן לא תנאי הסף היחידים שמציבים המוסדות השונים, אך הן נחשבות כיום לאחד המרכיבים המרכזיים בתנאי הקבלה של כל מוסד אקדמי כמעט. .
אילו בחינות מקיים המרכז?
המרכז לבחינות והערכה מקיים, נכון להיום, מספר בחינות אשר מוכרות לכל מי שהגיש מועמדות לאוניברסיטאות או למכללות בישראל בשנים האחרונות:- בחינת הפסיכומטרי: הבחינה המקיפה והחשובה ביותר שמקיים המרכז, אליה ניגשים אלפי סטודנטים מידי שנה
- בחינות ידע בשפות: מבחנים אשר מספקים למוסדות תמונה ברורה על רמת הידע של הסטודנטים באנגלית ובעברית. בחינת אמי"ר, לדוגמא, היא אחת כזו
- בחינות לטובת קבלה ובדיקת רמת ההסמכה: בחינות אשר מאפשרות למוסדות לבחון את רמת המוכנות של המועמד למסלול מסוים, לדוגמא: בחינת ה-Gmat.
- בחינות לבדיקת מיומנויות ויכולות מיוחדות: מרכזי הערכה לבוגרי לימודי הרפואה, בחינות כתיבה, קבלת החלטות ועוד.
.
החלת כללי בחינה, בדיקת הבחינות, קביעת ציון לכל נבחן
המרכז לא רק מגבש את הבחינות, מחליט על תוכן השאלות וסדר הופעתן, אלא גם קובע כללים לגבי אופי הבחינה, אורכה, היתרים מיוחדים ואיסורים במהלכה. כך, למשל, נאסר על נבחנים בבחינה הפסיכומטרית להביא מחשבון לכיתה, אלא אם קיבלו לכך היתר מיוחד. .אנשי המרכז לבחינות והערכה הם גם אלו שמוסמכים לבדוק את הבחינות ולהעניק לנבחנים ציונים, בהתאם לשיטת חישוב שנקבעת גם היא במסגרת המרכז. הציונים בבחינות הללו מוכרים על ידי כל המוסדות האקדמיים בישראל. .
השגת הקלות - דרך המרכז הארצי לבחינות והערכה
נבחנים בעלי לקויות למידה או כאלו אשר מעוניינים לזכות בהקלות שונות, פונים גם הם אל המרכז הארצי לבחינות והערכה. אנשי המרכז בוחנים את הבקשה ובהתאם לכך קובעים מהן ההקלות להן יזכה הנבחן, אם בכלל. .המרכז לבחינות והערכה קובעה גם את המועדים בהם יוכלו להיבחן אנשים אשר סובלים מלקויי למידה ואת שיבוצם בכיתות. אגב, המרכז אחראי גם על הפקת טופסי בחינה בשפות שונות (ערבית, רוסית, אמהרית וכדומה), בהתאם לצרכי האוכלוסייה.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה